Lövétei Lázár László: Feketemunka | Papp Sándor Zsigmond ajánlója
Szinte már fogalommá váltak a Pesten dolgozó székely vendégmunkások, miközben keveset tudunk arról, hogy milyen világ is volt ez. Lövétei Lázár László új kötete a kilencvenes évek derekára repít vissza, a feketemunkások hőskorába, amikor mindenféle engedély nélkül gürizték össze az egész évre valót Magyarországon. Megindító, szikár és kemény versek ezek, „csontszáraz riportok” névtelenek eddig el nem mondott sorsáról.

25% kedvezmény TERASZ5 kuponkóddal
Tudtunk róluk. Pesten („Magyarország minden szegletében”) dolgoznak, kulimunka, onnan küldik haza a pénzt a családnak. Nyáron gürizik össze az egész évre valót. Vagy ebből a pénzből tanul a kolozsvári egyetemen, mert az otthoniaknak nem futja albérletre, megélhetésre.
Úgy mesélték, hogy ha Pesten egy nem annyira frekventált helyen való építkezés előtt megállsz egy pillanatra, előbb vagy utóbb megüti a füled a székely beszéd. Várni kell, mert keveset fecsegnek, inkább dolgoznak. Meg azt is mondták, nem kis büszkeséggel, hogy nélkülük leállna ott minden, mert a magyar melós kezéből kihull a vakolókanál. És nem is nagyon akarja felvenni.
Elhittem mindent, mert az én életemben úgy hozta a szerencse, hogy soha nem kellett feketemunkásként Pestre mennem. A kilencvenes évek elején, közepén, a „hőskorban” elinduló első nagy hullámát – pedig igencsak adná magát – még nem nagyon dolgozta fel az irodalom.
Talán csak egy-két próbálkozás akad (Tóth Krisztinának van egy remek novellája például a székely vendégmunkásokról, a Játszódjatok!), de önálló kötet, netán regény biztosan nem. Lövétei Lázár László is húsz éve jelenteti meg a maga „csontszáraz riportjait” erről az időszakról, amikor maga is belekóstolt ebbe az életbe. Sőt az édesapja is dolgozott fekete munkásként, „amikor a hargitafürdői kaolinbányából elhelyezték Albești-re egy lignitbányába / Életedben nem láttál olyan koszos (fekete) munkást / Mint amilyen ő volt amikor végre hazajött”. De néhány hétig (vagy hónapig?) a Rózsadombon is melózott, s közben egy Daciában lakott.

Innen még inkább érthető az írói szándék, hiszen „tartoztam ezzel a könyvvel magamnak is, a népes rokonságnak is”, amelynek tagjai tartózkodási és munkavállalási engedély nélkül, vagyis teljesen illegálisan vállaltak el mindenféle munkát, mert még így is megérte. A székely különben sem az a fajta, aki megijedne a saját (vagy a hatóság) árnyékától. Egyszerre megindító és ironikus pillanat, amikor „harmincvalahány lövétei lazul” az Omszki-tónál (amikor az még nem volt „Budapest tengerpartja”), és a tudtukon kívül, de hexameterben beszélnek.
A versekben szereplő Lacinak (aki minden bizonnyal a szerző alteregója), amúgy is különleges a helyzete a csapatban. Egyrészt ő az, aki kihallja a költészetet az amúgy igen egyszerű beszélgetésből, de ő az is, aki a Krumplis gulyásban a Macbethet olvassa a munkásszállón, miközben három kapatos társa bárányhúsos kutyakonzervből készül vacsorát főzni. És akire többször is rászólnak viccesen, gorombán, hogy „ne olvass annyit, mert megbolondulsz!”. Ráadásul ő az, aki naplót is vezet „egy vagon azbeszt hullámpala kipakolása után”, s ebben már az emlékek feldolgozására készülődő majdani költő is ott van.

Nem túl sok mindenhez értő segédmunkásként amúgy is a hierarchia legalján van, a betonkeverés tudományát is el kell sajátítania. „Ha így folytatod / Lacika / Egykettőre kifingasz / S a betont is elcseszed” (Himnusz egy lapáthoz). Ritmusra kell járjon a lapát: egy imádság jól ismert soraira szórja hát bele a homokot, és egy életre megtanulja a jó beton arányát. A visszaemlékezés keserű-édes nosztalgiájával átitatott „riportokat” számozott vignetták törik meg, amelyek apró monológok a feketemunkás-lét mélyéből, hiteles történetek (vagy szilánkok) a vele együtt, vagy máshol dolgozók mindennapjaiból. Néha egy fél regényt is kitevő tragédia is lappang ebben a pár sorban: „Egy csomó papírmunka / Aztán áthozni a koporsót a határon / Hallgatni itthon / Hogy ordít a felesége / Beszökni a templomkertbe / S megkongatni a harangokat / Szóval rendesen megbonyolította az életemet / Amikor a koma / Felakasztotta magát” (Huszonkettedik vignetta).
Lövétei költészetét már az indulás pillanatában is higgadt, szikár versbeszéd, a vállalt eszköztelenség jellemezte, ez mára még inkább letisztultabbá, még visszafogottabbá vált.
Az emlékek monoton esőcseppekként dobolnak a papíron, a költő szerepe inkább a riportra induló újságíróéra hasonlít, aki a hitelesség kedvéért maga is a feketemunkások életét éli, miközben őket kikérdezi. Arra, hogy a versek nyelve még inkább levetkőztette az írói trükköket, a túlhabzó jelenlétet, ő maga is ironikusan reflektál, amikor felidézi az „emlékezetről papoló” régi énjét, aki még imádott „okoskodni” az irodalom kapcsán. Ettől „ma már a hideg is kiráz” (Tide).

A Feketemunka kemény és kompromisszumoktól mentes kötet. Olyan látlelet és kordokumentum, amelynek kapcsán csak úgy cikáznak a befogadóban az érzelmek: a kiszolgáltatottság keserűsége és megannyi lemondása; a „hőskor” iránti finom nosztalgia, ahogy a hadak útját megjárt férfiak mesélnek a tűz körül; a külföldi, idegen világgal való ismerkedés varázsa és életeket meghatározó, hol jó, hol rossz élménye. És persze benne van a „hátország” élete is: egyrészt a hazagondolók aggodalmán és szorongásán (mi történik az asszonnyal, amíg a férfi kint dolgozik) keresztül, és persze az otthoniak árvasága is. Illetve arról, hogy a kiszolgáltatottság mindmáig nem szűnt meg, mert a szép új világban a „fiúknak” ma sincs munkaszerződésük.
A kötet darabjai maguktól adják meg a választ a fülszövegben megfogalmazott kérdésre: „vajon sikerül-e annyi vért (érzelmet?, lelket?) diktálni” a szövegekbe, hogy „megmozduljanak, és versként kezdjenek viselkedni”.
LÖVÉTEI LÁZÁR LÁSZLÓ legutóbbi művei: Miféle harag; Alkalmi; Az idők mérlegén.