Cigányzene az Orient Expresszen

2021. 09. 12. | Történelem

Christian Wolmar: A vasút története | Papp Sándor Zsigmond ajánlója

Tényleg megöltek valakit a világ leghíresebb vonatán? Valóban rablók vigyáztak a vasúttársaság vagyonára a transzszibériai vonalon? Florida volt a legszegényebb állam, mielőtt a vasút elért volna a tengerpartig? Christian Wolmar alapos és átfogó könyvében ezer és egy adalék színesíti az elmúlt kétszáz évünk történelmét: a vasút ugyanis gyökeresen megváltoztatta az életünk szinte minden területét. Ma pedig reneszánszát éli.

Kossuth, 400 oldal, 4990 Ft
25% kedvezmény a TERASZ5 kuponkóddal

Úgy is mondhatnám, hogy csecsemőkoromtól kezdve elköteleztem magam a vasút mellett. Pár hónapos voltam ugyanis, amikor már Kolozsvár felé zötykölődtem egy mózeskosárban. A családi elbeszélés szerint amikor a román kalauz meglátott, keresztet vetett, mert ilyen fiatal utasa még nem volt. Én pedig beleszerettem a szuszogó, kattogó, fémszagot árasztó szörnyetegbe. Ez pedig azért volt különleges szerelem, mert az érzelem tárgya nem volt különösebben vonzó.

A hetvenes évek, de főként a nyolcvanas évek román államvasútja kimondottan spártai élménnyel lepte meg nap mint nap. Savanyú műbőr, fakuló fényképek, huzatos kupék, telente pedig csak a szerencsén múlott, hogy végig kabátban kellett-e utazni (ez volt a gyakoribb) vagy valamiért szétfűtötték a kocsit. Ráadásul a gyors is lassú volt, meg körülményes, Szatmárnémeti és Kolozsvár közötti 174 kilométert több mint öt óra alatt tette meg. Persze hol van ez a őskorszaktól, a születés idejétől, amikor Richard Trevithicknek először sikerült egy gőzjárművet sínekre helyezni, majd 1803-ban a walesi kohónál 8 km/h sebességet ért el, vagyis alig volt gyorsabb egy kényelmesen ügető lónál. De ez még mindig jobb volt, mint a három évvel korábbi kísérlet: akkor a jármű egyszerűen lángra kapott.

Ma már a mágnespárnás vonatok (maglev), amelyek lebegnek, vagy inkább úsznak a levegőben már 600 km/h-t is képesek elérni. Legalábbis Kínában ezt állítják az új vonatcsoda kapcsán, amely a Peking és Sanghaj közti 997 kilométert két és fél óra tenné meg (a repülőnek nagyjából három óra kell ehhez). Christian Wolmar 2019-ben megjelent vasúttörténeti könyvében a leggyorsabb vonat címét hivatalosan (vagyis pályán teljesítve és nem csupán papíron) a francia TGV birtokolja: 2007-ben 574-el repesztett, ami új világrekord volt. Az viszont biztos, hogy a meglev szerelvények állnak a legközelebb ahhoz, hogy ezt a felfoghatatlan sebességet átadják a múltnak.

A kínai csodavonat

De szeretném máris eloszlatni a félreértéseket: A vasút története nem csupán a sebesség szerelmeseit vagy a tömegközlekedés iránt rajongó olvasókat hozza majd lázba. Ez már a könyv első mondatából kiderül: „Az ipari forradalom összes nagy találmánya közül a vasút gyakorolta a legnagyobb hatást.” Más szavakkal: az emberiség elmúlt kétszáz évének történetét képtelenség megírni, de még csak megérteni is a vasút históriája nélkül. A megjelenése előtt az emberek túlnyomó többsége alig hagyta el a szülőfaluja vagy -városa határait. A vasút gyökeresen átalakította a távolságról és időről alkotott képzetet, bővülése nyomán indultak viharos fejlődésnek a városok. Neki köszönhetjük a profi sportot (bajnokságok), a szakszervezeteket, és azt is, hogy a szerelem immár szó szerint sem ismerhetett határokat. Hirtelen elkezdett zsugorodni a világ.

Persze nem csak előnyökkel járt: a vasút előtt a konfliktusokat az ellátmány bizonytalansága miatt pár nap alatt le kellett zavarni, a vasúti szállítás viszont lehetővé az állóháborút.

Azt, hogy a csaták heteken, hónapokon át tartson. Ráadásul a vasút szerepe – bár sokan ezt jósolták – mindmáig nem jelentéktelenedett el. S bár a második világháború után úgy tűnt, hogy végképp háttérbe szorítja az autó és a repülőgép, ma újra reneszánszát éli, hiszen olcsóbb és környezetkímélőbb. A már említett mágnáspárnás szerelvények pedig egészen más távlatokat adhatnak a vasútnak. (Ennek egyelőre a pálya kiépítésének combos költségei szabnak határt.)

Gyökeresen átírta az idő és a távolság fogalmát

Wolmar alapos és gyönyörűen illusztrált könyve az első lépésektől (hamarabb volt nyomtáv, mint mozdony) vezet el a mai reneszánszig, miközben világosan kiderül, hogyan írta át és változtatta meg gyökeresen az életünket az új vívmány. Elmeséli, hogyan épülhetett meg Peruban a tengerszint feletti legmagasabb állomás (4777 m), hogyan nőtt ki a földből Miami és hogyan vált Floridából, a Napfényes Államból (ami a vasút előtt még az USA legszegényebb államának számított) a világ egyik legerősebb gazdasága. És azt is – bármennyire tiltakozik a fantáziánk –, hogy a fennállása alatt bizony egy gyilkosság sem történt az Orient Expresszen.

Viszont az is tény: egy titokzatos halálesetet mégis feljegyeztek, a hidegháború derekán egy amerikai kém kizuhant a szerelvényből. Hát ez is megérne egy regényt…

A Párizsból Konstantinápolyba (Isztambul) tartó luxusvonat ma is fogalom: ezt ki is használják a különféle nosztalgiajáratok, ám ezeknek az eredeti „márkához” már nincs sok közük, figyelmeztet Wolmar. Az igazi 1883 októberében gördült ki a Gare de l’Est pályaudvarról és 82 órával később érte el végcélját, ahol a szultán fogadta az első utasokat. „Az első út egy végtelen parti volt”. A magyar szakaszon például egy komplett cigányzenekar szállt fel, és a román határig húzta a talpalávalót. Az egyetlen kellemetlenséget az jelentette, hogy akkoriban még nem készült el a teljes pálya (csak hat évre rá fejezték be). Ám a kellemetlenségeket feledtették a luxuskörülmények és a kulinária. A legeslegelső menü így festett: osztriga, rombuszhal zöld szósszal, aszpikos vadhús, csirke vadász módra, valamint svédasztalos desszert.

Luxusnak számít ma is az Orient Express

De ugyanilyen érdekes, hogy a vasútnál dolgozni – már az elegáns egyenruha miatt – eleinte igen komoly megbecsülést jelentett. Bár a szigor igencsak katonás (szó szerint!) volt. Ám a barátságtalan, ritkán lakott területekre nem volt könnyű munkaerőt toborozni. Így történhetett meg, hogy az 1916-ban átadott transzszibériai vasútvonal helyi alkalmazottait a Kelet-Szibériában raboskodó elítéltekből verbuválták, mert nem volt kikből válogatni. „Így a vállalat eszközeire vigyázó éjjeli őrök közül sokan eredendően rablás miatt kerültek Szibériába”, a vágányok karbantartását gyilkosok és erőszaktevők végezték, az utasokat nyájasan kiszolgáló kalauzok és jegyárusok pedig korábban súlyos testi sértés miatt kerültek rácsok mögé. De hát a rablóból lesz a legjobb pandúr…

A vasút története minden fejezetében kifejezetten izgalmas és érdekfeszítő adalékokkal teli könyv (Bertók Tibor fordítása), amely esetenként jobban megvilágítja a történelmi események hátterét, mint bármelyik tankönyv. Ám ezeken túl ismerteti és rajzokkal illusztrálja a főbb technikai vívmányokat (a jelzőberendezésektől a hegymenethez elengedhetetlen fogaskerekűig). Talán csak egyetlen dolog bosszantó a magyar verzióval kapcsolatban: a túl színes és nyolcvanas éveket idéző borító egyáltalán nem illik a belül található fekete-fehér fotókhoz és míves illusztrációkhoz. Ám ennek ellenére Wolmar műve elengedhetetlen azok számára, akik szeretnék jobban érteni az elmúlt évszázadok elképesztő fejlődését.

További cikkek

Kritika, Irodalom

Nem szabad ötletek

Murányi Gábor: Szövedékek. 50 év, 50 írás József Attiláról | Révész Sándor kritikája   A legtöbbet emlegetett, mégis a legkevésbé ismerhető költők...

Történelem

Magyar szivárvány

Kurimay Anita: Meleg Budapest | Falusi Dóra ajánlója   Mikor változott meg a homoszexualitás ideológiai megítélése Magyarországon? meddig volt a...