A hülyeség bajnokai

2020. 11. 17. | Történelem

Tom Phillips: A világ hülyéi | Papp Sándor Zsigmond ajánlója

Tom Phillips könyve egyrészt az emberi hülyeség példatára, alternatív történelemkönyv, másrészt igazi önismereti utazás az ostobaság és a gőg (hübrisz) legmélyére. És csak reménykedni tudunk, hogy miután jól kinevettük magunkat (mert így lesz), kissé józanabbul nézünk végig a ránk váró feladatokon.

Athenaeum, 256 oldal, 3999 Ft.

Az irodalom hatásai felmérhetetlenek. Tudja ezt mindenki, aki elolvasott már életében egy jó regényt. A bajok ott kezdődnek, ha szó szerint kezdjük érteni ezt a bizonyos hatást. Történt például, hogy egy Eugene Schieffelin nevű amerikai élt-halt Shakespeare műveiért. A 19. század végén épp nagy reneszánszát élte a brit drámaköltő kultusza, kábé olyan mértékű volt a rajongás, mint ma egy stadionokat megtöltő rocksztárért. Schieffelint is úgy rabul ejtette a költészet, hogy egy napon különös ötlete támadt: azzal szeretett volna hódolni Shakespeare előtt, hogy a darabjaiban emlegetett madarakat betelepíti az Amerikai Egyesült Államokba. Például az életműben csupán egyszer (IV. Henrik egyik jelenetében) felbukkanó seregélyt. Nos, 1890 március 6-án a Central Parkban szabadon is engedtek hatvan európai madarat, majd rá egy évre negyvenet. Néhányat az első New York-i zord telek elvittek, ám harminckettő kitartott. Oly mértékben, hogy ma már 200 millió (!) példány él szerte Észak-Amerikában. Ráadásul azon túl, hogy mostanra már seregekbe gyűlve rohamozza meg a termőföldeket, „kiűzi az őshonos madarakat a fészkükből, mindenféle, emberre és állatra veszélyes betegségeket terjeszt a gombás fertőzéstől kezdve a szalmonelláig. Ürüléke mindent beborít, és förtelmesen bűzlik.”

És ez csak egy eset az emberi hülyeség végtelennek tűnő példatárából.

Ma már 200 millió seregély repked Észak-Amerikában

A brit Full Fact nevű tényfeltáró, független civil portál szerkesztője, Tom Phillips úgy döntött, hogy nem csupán csokorba szedi mindezt, hanem a segítségükkel kicsit csavar is a megszokott történeten. Nem töretlen fejlődésként meséli el az emberiség történetét, amely folyamatnak akadt egy-két zsákutcája, hanem úgy, mint ami sokkal inkább egyik zsákutcából tántorgott a másikba, és néha, ha szerencséje volt, összehozott néhány forradalmi újítást. Vagyis a sokatmondó alcím szerint: Hogyan cseszett el mindig mindent az emberiség.

Kétféleképpen lehet olvasni Phillips könyvét: vagy könnyes nevetéssel (és némi optimizmussal, ami – derül ki a könyvből – az emberi agy egyik legveszélyesebb „bénázása”), vagy sírásra görbülő szájjal és döbbent csendben (jogos pesszimizmussal, hogy mi mindent csesztünk el és vajon még mennyi mindent fogunk). Nem árulok el titkot, hogy a szerző az előbbit preferálja és váltja is ki számos humoros ki- és beszólással, ugyanakkor tudja ő is, hogy az igazi és őszinte reakció mégiscsak a sírás lenne. Vagy legalábbis félretenni saját dicsőségünk újrafényezését, és végre komolyan, akár magunk ellenében is átgondolni bűnös dolgainkat.

Az észérvek is megerősítik a tévképzetet

Persze nincs könnyű dolgunk. Erről már az első fejezet (Az az idióta agyunk) is kellőképpen meggyőz. Mert persze csodás szerkezet az emberi agy, ám minden nagyszerűsége ellenére a lehető legrosszabb pillanatokban képes csődöt mondani. Csak két példa. Elképesztő tulajdonsága, hogy képes mintázatok felismerésére a káoszban. Ez igen jól jöhet, amikor világmagyarázatokat gyárt, vallásokat alapít vagy különféle ábrákat fedez fel a csillagos égbolton, ám vannak árnyoldalai is. Amikor például számos egészségügyi dolgozó állítja, hogy telihold idején megugranak a bizarr balesetek és pszichotikus incidensek száma, holott statisztikailag nincs mérhető összefüggés. Vagy ki ne ismerné azt a veszélyes mintakeresést, ami kábé így kezdődik: a környéken, az országban, a világon „a legtöbb bűncselekményt egy bizonyos etnikai csoport tagjai követik el.” És ennek összes következményét.

Az agy másik öngólja – és ez is mindennapos helyzet –, amikor hiába szembesítünk valakit nézetének téves voltáról, őt az észérvek csak még inkább megerősítik tévképzetében (ezt döntéstámogató torzításnak nevezik). Ennek illusztrációjaként elég felmenni a chemtrail vagy a laposföld híveinek oldalára…

Történelmi dicsőség és pár hordó bor: az 1625-ös cádizi csata

És akkor még nem is beszéltünk az emberi hülyeség alapesetéről: a háborúkról. Phillips a környezet szennyezésének és tönkretételének bemutatásán túl – sajnos teljes joggal – itt a legviccesebb. A meghatározásával se lehet nagyon vitatkozni: „minden háború lényegében végzetes hiba valaki részéről”, „csőlátás és általános macsó abszurditás” jellemzi, és így lesz belőle „kollektív vértolulás, más szóval a bénázás csúcsa”.

A történelmi példákat olvasva – miközben visítunk a röhögéstől – igazat kell adnunk neki. Főként, amikor az alkohol szerepét taglalja a dicső haditettek kapcsán.

A cadízi csatában, amit inkább cadízi piálásként kellene emlegetni, a bosszúra szomjas angolok harc helyett oly mértékben leitták magukat, hogy a parancsnok kénytelen volt mindenkit visszaparancsolni a hajókra. Ám ezer pocsolyarészeg nem is talált vissza a kikötőbe, őket a spanyolok játszi könnyedséggel mészároltak le. De ez mind semmi az 1788-as karánsebesi csatához képest. „Bámulatra méltó, hogyan sikerült az osztrák seregnek súlyos veszteségeket szenvednie úgy, hogy az ellenség még fel sem tűnt a harctéren”. A megoldás a bánsági pálinkában keresendő.

Mindenkinek tudom ajánlani A világ hülyéit (Merényi Ágnes remek tolmácsolásában), aki szeretne egy kicsit nevetgélni az emberiségen, vagyis önmagán. Hogy aztán a kacagás után kicsit másként vegye kézbe a dicsőséges múltat tárgyaló veretes műveket. Tom Phillips könyve igazi önismereti utazás az emberi ostobaság és gőg legmélyére. És csak reménykedni lehet, hogy talán kijózanodunk a végére.

További cikkek

Kritika, Irodalom

Nem szabad ötletek

Murányi Gábor: Szövedékek. 50 év, 50 írás József Attiláról | Révész Sándor kritikája   A legtöbbet emlegetett, mégis a legkevésbé ismerhető költők...

Történelem

Magyar szivárvány

Kurimay Anita: Meleg Budapest | Falusi Dóra ajánlója   Mikor változott meg a homoszexualitás ideológiai megítélése Magyarországon? meddig volt a...